عدم نمایش تکسچر روی سطح حجم
در سری مطلب های مرتبط با آموزش وی ری ، در مطلب پیش رو به بررسی مشکل رایج هنرجویان در مورد عدم نمایش تکسچر روی سطح احجام صحنه ونیز گوی متریال ادیتور می پردازیم.
نمایش متریال روی گوی متریال ادیتور در تری دی مکس حین ساخت متریال بسیار مهم است چرا که تغییرات اعمال شده را نشان میدهد تا به جنسیت مورد نظر صحیح برسیم.
گاهی با اختصاص تکسچر به یک گوی، تکسچر بر روی سطح گوی دیده نمی شود. به دلیل اینکه در ورژن 2016 به بعد گزینه use real-world scale
که در ادامه توضیح داده خواهد شد فعال است . زمانیکه تکسچری را به یک گوی اختصاص می دهید در قسمت bitmap گزینه با نام use real-world scale وجود دارد که در زمان فعال بودن آن از مقیاس حقیقی برای بافت دهی تکسچر روی سطح حجم استفاده می کند . با غیر فعال نمودن این گزینه ، تکسچر روی سطح گوی نمایش داده می شود تا جنسیت مورد نظر را صحیح ایجاد نمایید.
حال اگر این گوی را به حجمی در صحنه اختصاص دهید باید روی سطح حجم متریال و تکسچر را ببینید .در صورت عدم نمایش تکسچر روی سطح جسم در نرم افزار تری دی مکس یکی از سه مشکل زیر اتفاق افتاده است :
1-متریال به حجم اختصاص داده نشده و یا این کار صحیح صورت نگرفته است. که میبایست گوی و حجم را انتخاب کرده و روی آیکان assigm material to object کلیک نمایید.
2-گزینه show shaded material in viewport فعال نیست. که برای فعال کردن آن تنها کافیست روی آیکان مربوطه که در پایین گوی ها قرار گرفته است کلیک نمایید.
3-عدم بافت دهی صحیح به جسم مربوطه . یکی از مراحل اصلی در آموزش 3d max بافت دهی است که با اختصاص اصلاحگرها یا همان مودیفایر های مربوطه مانند UVW map ویا UNWrap UVW انجام می پذیرد..
در صورتیکه تمامی مراحل فوق صحیح انجام شده باشد و باز هم تکسچر روی سطح جسم دیده نمیشود احتمال دارد که فرم نمایشی پنجره های دید کلا متریال را روی سطح جسم نمایش نمی دهد که برای رفع ان می بایست از قسمت commond panel به سربرگ diplay بروید و از قسمت display color حالت shaded را روی حالت material color تنظیم نمایید تا در حالتی که نمایش صحنه بصورت shaded است متریال روی احجام دیده شود.
حالت object color مربوط به زمانیست که در صحنه تعداد زیادی حجم با متریال های فراوان وجود دارد و به دلیل محاسبات متریال ها fps صحنه کم شده و حرکت در پنجره هایی دید کند خواهد شد ، که در این شرایط با انتخاب حالت object color میتوان FPS صحنه را ارتقاء بخشید.