رویکرد معماری تاریخی
هدف اصلی رویکرد تاریخی در نگاه به یک بنا, تعیین تاریخ آن است. مشخص شدن تاریخ بنا به معنای شناخت شرایط اجتماعی, سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بنا است. در واقع شناخت تاریخ یک اثر به معنی پیوند دادن آن با گذشته ی اثر است. از صاحب نظران این رویکرد معماری وینکمن،معمار و باستان شناس آلمانی را می توان نام برد
رویکرد معماری فرهنگی-اجتماعی
هدف اصلی معماران در رویکرد فرهنگی-اجتماعی،شناخت اجتماع، فرهنگ و مردم شناسی به وسیله ی بنا و معماری عامیانه می باشد. آموس راپاپورت،پل الیور و بیل هیلیر از صاحب نظران این رویکرد هستند.
رویکرد معماری معنا گرا (سنت گرا)
دغدغه ی معماران در رویکرد معناگرا، شناخت معانی و مفاهیم نهفته در اثر و فرم است و عمدتا دارای ویژگی نماد پردازانه ای است . از متفکران و اندیشمندان این رویکرد می توان اشاره ای داشت به تیتوس بورکهارت (هنر مقدس), سید حسین نصر (هنر و معنویت اسلامی) و نادر اردلان (حس وحدت) .
رویکرد معماری عملکرد گرا
هدف معماران عملکرد گرا ، تاکید بر ویژگی های کاربردی معماری است. نقطه ی اوج و نماد این تفکر, ماشین است. چون کاملا عملکردی است و کوچکترین پیچ آن هم کاربردی است. از متفکران این رویکرد می توان به هرمان موتسیوس و لویی سالیوان (با طرح شعار فرم از عملکرد پیروی می کند) اشاره کرد.
رویکرد معماری فرم گرا
هدف پیروان این رویکرد, جنبه های زیبایی شناسانه ی فرم است. تناسبات،پر و خالی و ترکیب بندی و گونه شناسی فرم مورد توجه این رویکرد است. از متفکران این رویکرد می توان به لویی دوران, کلاوس هردگ (ساختار و شکل در معماری ایران و ترکمنستان) راب کرایر ( ترکیب بندی معماری) و استدمن (مورفولوژی معماری) اشاره کرد.
رویکرد معماری فضا گرا
دغدغه ی این رویکرد فضا, حرکت در آن و کشف فضا می باشد. از متفکران این رویکرد می توان به زیگفرید گیدئون (فضا ،زمان و معماری) ،برونو زوی و جان هیدک اشاره کرد.
رویکرد معماری تکنولوژی گرا
دغدغه ی اصلی این رویکرد،تکنولوژی و زیبایی شناسی جدیدی است که در ابتدای قرن بیستم توسط مارتین هیدگر در کتاب فلسفه ی تکنولوژی مطرح شد.بنابراین، در معماری هم آشکار کردن مضاهر تکنولوژی در ساختمان، مزیت به شمار آمد. از متفکران این رویکرد می توان به پیتر کوک، ریچارد راجرز ورنزو پیانو اشاره کرد.